چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

همشهری آنلاین-فرناز محمدزاده: نگاه به هوای نسبتا تمیز تهران در این روزهای بهاری نکنید. نیمه اول سال روال همین است و هوای شهر با نفس شهروندان همراهی می

همشهری آنلاین-فرناز محمدزاده: نگاه به هوای نسبتا تمیز تهران در این روزهای بهاری نکنید. نیمه اول سال روال همین است و هوای شهر با نفس شهروندان همراهی می‌کند. اما همین که به سمت سرما می‌رویم، درست با آغاز فصل پاییز، دوده‌های سیاه آسمان پایتخت را فرا می‌گیرد و تنفس تهرانی‌ها را به شماره می‌اندازد. برای حل این معضل که نه فقط تهران بلکه بسیاری از کلانشهرها و پایتخت‌های کشورهای مختلف با آن درگیر هستند، راه‌حل‌هایی وجود دارد که یکی از آنها حرکت به سمت استفاده از حمل‌ونقل پاک است. تاکسی و اتوبوس برقی راهکار کلیدی امروز بسیاری از کشورهای توسعه یافته انتخاب شده و درواقع دنیا به سمت استفاده از ناوگان برقی حرکت می‌کند.

با نگاهی به وضعیت اقدامات کشورهای مختلف در موضوع مبارزه با آلودگی هوا به این راهکارها می‌رسیم، به عنوان مثال؛ چین، یکی از کشورهای برتر از نظر تولید و فروش خودروهای برقی است که ۳.۸ میلیون خودروی الکتریکی در سال ۲۰۱۹ تولید کردند که ۵۸.۵ درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داد. نروژ همچنین با بیش از ۱۱ هزار ایستگاه شارژ عمومی در سراسر کشور، سرمایه‌گذاری زیادی در احداث زیرساخت‌های شارژ انجام داده است. علاوه براین هلند با تولیدکنندگان خودرو و شرکت‌های انرژی برای ایجاد زیرساخت‌های خودروهای برقی خود مشارکت‌های قوی ایجاد کرده است. این موضوع نشان می‌دهد بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، برقی‌سازی ناوگان را با جدیت دنبال می‌کنند و در تهران نیز با توجه به شرایط خاص آلودگی هوا، گریزی از این موضوع نیست.

تاثیر تاکسی های موجود در آلودگی هوا

مدیریت ششم شهر تهران، با اهمیت به این اصل مهم از همان ابتدای کار تلاش کرد تا زیرساخت‌های برقی‌سازی را در تهران توسعه دهد. چراکه براساس آخرین آمار رسمی شهرداری تهران (شرکت کنترل کیفیت هوای تهران) سهم تاکسی‌ها در تولید آلاینده گازی سمی ۹.۴ درصد و در ذرات معلق ۲.۱ است، همچنین اتوبوس‌های شرکت واحد در تولید آلاینده گازی سمی ۰.۵ درصد و ذرات معلق ۵.۷ درصد سهم دارند. برهمین اساس و تکیه بر این آمار درواقع مدیریت شهری پایتخت به سمت برقی شدن این دو ناوگان اصلی که تردد زیادی هم در سطح شهر دارند، حرکت کرد. به دنبال آن موضوع خرید ناوگان برقی از چین به میان کشیده شد، چراکه بر همگی محرز شده ورود ناوگان پاک به تهران کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین راه برای نجات تهران از آلودگی هواست.

هرچند که عده‌ای همچنان به دنبال این هستند که اساسا اصل ورود ناوگان برقی به تهران را رد کنند و با این ادعا که تردد این خودروها در معابر تهران امکان‌پذیر نیست و ظرفیت تامین برق برای این ناوگان در کشور وجود ندارد، این مدل حمل و نقل عمومی را زیر سوال می‌برند. برهمین اساس، بحث و بررسی پیرامون مشخصات این خودروهای برقی مناسب در ناوگان تاکسیرانی، در جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به بحث گذاشته و در نهایت تصمیمات لازم گرفته شد.

عمر تاکسی ها حداقل باید ۱۰ سال باشد

دراین رابطه؛ سید مجتبی شفیعی می‌گوید که خودروهای برقی معرفی شده باید شرایط اخذ شماره انتظامی برای خودروهای شخصی را داشته باشند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به اینکه خودروهای برقی معرفی شده باید سایر الزامات مربوط به خودروهای مناسب احتراقی را در خصوص ناوگان تاکسی شهری احراز کنند، گفت: در بحث ضوابط پیشران خودرو، مشخصات ارائه شده ملاک عمل قرار می‌گیرد بنابراین احراز انطباق شرایط خودرو با ضوابط مصوب از طریق دبیرخانه شورای عالی ترافیک صورت خواهد پذیرفت.

او با اشاره به مشخصات باطری این خودروها، تصریح کرد: سقف تعداد ناوگان تاکسی برقی در هر شهر و تعداد پروانه صادره برای این نوع ناوگان مناسب با زیرساخت‌های ایجاد شده خصوصا تعداد ایستگاه‌ها و رابط شارژ که از سوی شهرداری‌های ذی‌ربط به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اعلام می‌شود، توسط این شورا تعیین خواهد شد. اعضای شورای عالی بر ضرورت ارائه کلیه خدمات پیشتیبانی این ناوگان توسط خودروسازان ذی‌ربط به خصوص باطری‌های به کار رفته حداقل به مدت ۱۰ سال از تاریخ واگذاری تأکید کردند.

باتوجه به تصمیمات شورای عالی هماهنگی و ترافیک شهرهای کشور ناوگان برقی که وارد شهر خواهند شد، باید از ضوابطی برخورددار باشند که متناسب با شرایط تهران است و در غیراین صورت مجوز فعالیت را دریافت نخواهند کرد. بنابراین می‌توان گفت این تاکسی‌ها، پیش از آنکه در شهر تردد کنند از فیلترهای سفت و سختی عبور می‌کنند و بعد از سنجیده شدن تمامی شرایط، وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی می‌شوند که خود می‌تواند بسیاری از دل‌نگرانی‌ها را التیام بخشد.